Coconut oil - a beauty must have

In de post van gister had ik het al even laten vallen: kokosolie. De pot die ik koop bij De Tuinen bevat pure kokosvet en lijkt in eerste instantie op een olie die je gebruikt om mee te koken. Als je het etiket goed leest zal je echter zien dat je het ook kan gebruiken om je lichaam mee in te smeren. 

In yesterday's post I've already mentioned it shortly: coconut oil. I buy mine pure and unrefined at De Tuinen. When reading the etiquette you can see it's not only for cooking purposes but that it can also be used as a body moisturiser.



Máár, het kan nóg meer. De echte haarjunkies onder ons zullen weten dat kokosolie heel voedend is voor het haar. Sterker nog, kokosolie kan wel tot 90% dieper penetreren in je haarvezels dan andere oliën. 

But it can do even more than that. The real hair addicts among us will know that coconut oil is also very good for the hair. It actually penetrates the hair by 90% deeper than any other oil. This how I use it as a mask:

Om de zoveel tijd probeer ik dan ook een haarmasker te doen met alleen kokosolie, en dat doe ik dan als volgt:
  • Ik lepel er een grote klont uit en warm het op in mijn handen zodat het vloeibaar wordt, 
  • I whop up some of the good stuff and warm it in my hands to make it liquid; 
  • daarna masseer ik het royaal in mijn (droge en niet per se gewassen) hoofdhuid en werk naar het midden toe; 
  • I massage the oil liberally on my (dry and not necessary washed) scalp and work my way down; 
  • ik pak nog meer uit de pot en concentreer me vervolgens op het middenstuk van m'n haar en werk weer toe naar de punten, deze stap herhaal ik ook voor de uiteinden van m'n haar; 
  • I repeat this step for the middle section and ends of my hair; 
  • om ervoor te zorgen dat de olie goed verdeeld is over de gehele lengte smeer ik soms nog wat extra kokosolie er overheen en kam t uit met een kam met wijde tanden (ik gebruik die van de Bodyshop); 
  • sometimes I slather on some more to make sure all of my hair is covered with the oil and I comb it through with a wide tooth wooden comb (I use one from the Bodyshop); 
  • als ik daarmee klaar ben sla ik een handdoek om mn haar en laat ik het minstens een uur zitten (ik heb er ook weleens mee geslapen, maar lekker liggen doet t niet echt en je bent toch bang dat het straks uit de 'verpakking' valt en je met je gezicht erop gaat liggen = puistengevaar). 
  • when finished I put a towel around my hair and let it stay in for at least an hour (I've also slept with it once but its not very comfortable and I was also scared my hair would fall out of the towel and stick on my face = acne!). 
Als je het lang genoeg hebt laten zitten was je het er uit met shampoo en conditioner. Als je dit vaak genoeg doet, schijnt je haar er mooier van te groeien en ik moet bekennen dat toen ik dit product vaker als masker gebruikte mijn haar er een stuk sterker van leek te worden.

Helaas is het alweer een tijd geleden dat ik het zo heb gedaan; wéér die luiheid. Wat ik er wel - elke dag - mee doe, is het op mijn droge haar smeren als ware het een leave-in conditioner en het uitkammen zodat het beter wordt vespreid. Het voedt en geeft glans, ik kan echt niet zonder.

Left top and bottom picture is without coconut oil, right top and bottom pics wíth. Good results, no? 

Hoeveel je smeert, dat is afhankelijk van de dikte en droogte van je haar. Meestal schraap ik er een laagje af, en als blijkt dat ik er teveel van heb gepakt dan smeer ik het gewoon uit over mn handen :).

Use shampoo and conditioner to wash it out. It is said to make your hair grow stronger when done regularly. I have to admit that when I used this method on a more frequent basis, my hair did feel and look stronger. Unfortunately it's been a while since I used it like this due to laziness (again). However I still use this every day as a leave-in conditioner on dry hair. It moisturises and provides shine, I definitely cannot live without this product.
How much you put in your hair when used this way, depends on how thick and dry your hair is. I usually scoop off a bit with my finger and when it's too much I just spread it out on my hands :).

En als je dacht dat het daarmee uit was, dan kan ik je vertellen dat de kokosolie ook te gebruiken is als oogmake-up remover! Ik heb het echt een hele tijd gedaan, en het verwijdert zelfs dikke lagen waterproof mascara. Wat je doet is dat je het opwarmt met je vingers, je smeert het over je oogmake-up en haalt het met een watje eraf. 

Als mijn huidige waterproof eye make-up remover van Nivea op is, ga ik waarschijnlijk weer overstappen op de kokosolie. Het is goed voor de portemonee want je doet echt lang mee met die pot, en bovendien is t minder hard voor de huid dan waterproof make-up removers. 


And if you think this was all, you're wrong: because it can also be used as an eyemake-up remover! I've been using it like that for a while and it even removes thick layers of waterproof mascara. You just liquify it between your fingers, put it on your eyemake-up and remove it with a cotton pad. 

Als het nog niet duidelijk is: i love coconut oil! Mijn vriend wordt er niet blij van (vanwege de geur), maar mijn haar in elk geval wel :).

If it's not obvious yet: I love coconut oil! My boyfriend doesnt like it (due to the smell), but my hair definitely does :).

Thanks for dropping by Xx
Tags:

0 Comment(s)